Subaru Crosstrek and XV Forums banner
21 - 40 of 43 Posts
Tegen de tijd dat ik de motor heb gestart, dan.... Veiligheidsgordel, AS/S uitschakelen, Froward auto uitschakelen, De verwarming en stoelverwarming instellen......etc.. Tegen die tijd heeft de motor zijn toerentalstoot gedaan en weet ik dat de hydraulische druk in de transmissie aan de specificaties voldoet.

Ik had dezelfde vraag over stationair draaien bij een koude start en heb @terrum gevraagd.
Bedankt iedereen voor de antwoorden, sommigen van ons nieuwelingen in de Subaru-wereld stellen "domme" vragen aan jullie oudere leden, we overdenken misschien…
maar is het moeilijk om te antwoorden zonder het rijgedrag te beoordelen?
Het is niet mijn eerste auto, ik heb er heel wat gehad en geen enkele had dit lange stationair draaien, zelfs niet bij warm weer.

Moet u uw auto opwarmen? Moderne auto's en opwarmcycli

Uw auto op de perfecte bedrijfstemperatuur brengen door hem een tijdje stationair te laten draaien, is een concept dat is overgenomen uit de tijd dat de meeste auto's gebruik maakten van carburatiemotoren, die berucht waren om hun koude startproblemen. Deze motoren maken gebruik van handmatige brandstof- en luchtaanpassingen en gebruiken een zogenaamde choke om de luchtstroom tijdens koude starts te beperken, wat op zijn beurt een brandstofrijk mengsel creëert dat klaar is voor verbranding. Dit komt omdat koude lucht dichter is dan warme lucht en een mager lucht-brandstofmengsel maakt. Nieuwe motoren met brandstofinjectie gebruiken elektronische sensoren om de lucht-brandstofverhouding automatisch aan te passen, zodat de auto zelfs op de koudste ochtenden start, en passen deze verhouding continu aan totdat het voertuig zijn optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

Een andere gedachte die is overgenomen van oudere motoren en suggereert dat het opwarmen van uw auto essentieel is, is dat de benzine er langer over doet om te verdampen als de motor koud is, en wanneer er te veel in de verbrandingskamer wordt gebracht, kan overtollige brandstof zijn weg vinden naar de cilinderwanden. Benzine is een oplosmiddel en kan de beschermende laag olie die de cilinderwanden tussen de zuigerslagen smeert, wegwassen. Zonder de wrijvingsbescherming die motorolie biedt, kunnen de cilinderwanden uiteindelijk worden bekrast en beschadigd. Hoewel dit een echte zorg is, zijn de meeste moderne motoren binnen twintig seconden na het starten volledig gesmeerd, waardoor voldoende smering wordt gegarandeerd.

De vraag blijft dus: moet u uw auto opwarmen voordat u wegrijdt? Volgens de meeste experts en fabrikanten hebben moderne voertuigen geen speciale opwarmtijd nodig en is het starten van uw auto en het besteden van twintig tot dertig seconden aan het afstellen van de spiegels en het vastmaken van de gordel meestal meer dan genoeg. Bij extreem koud weer raden de meeste fabrikanten aan om de eerste zes tot tien minuten voorzichtig te rijden, maar raden ze niet aan om uw auto langere tijd stationair te laten draaien om hem op te warmen. Veel bestuurders van sportwagens en autoliefhebbers geven er nog steeds de voorkeur aan om een paar minuten te wachten tot hun motor op temperatuur is voordat ze wegrijden, zelfs als het mechanisch gezien geen vereiste is.

Ik rijd in een 6MT en beweeg zodra ik de auto start. Mijn uitlaatdemperverwijdering is LUID bij een koude start en ik wil niemand om 6-7 uur 's ochtends irriteren. Ik houd de toeren onder de 3k totdat het blauwe lampje uitgaat.

• Like
Reactions: Sarang
Het is niet mijn eerste auto @erader, maar het is mijn eerste Subaru o_O

Ik geef toe, soms lees ik te veel en denk ik er te veel over na, vandaar dat ik hier vragen stel als ik niet zeker weet of ik het goed lees, ha-ha :D
Er zijn geen domme vragen. Ik heb al 20 jaar geen Subaru meer gehad en heb onlangs een '24 Crosstrek Limited gekocht. Hoewel ik in mijn 50+ jaar ongeveer 20 auto's heb gehad, had ik nog nooit een NIEUWE gekocht. Ik heb ook de neiging om soms te veel na te denken, maar ik wilde zoveel mogelijk te weten komen over mijn "investering" van $30.000. Ik heb al een olieverversing bij 1000 mijl gedaan en ben van plan het meeste van mijn eigen onderhoud te doen en deze auto te koesteren totdat de wielen eraf vallen. Ik woon op een koude, heuvelachtige plek en mijn woon-werkverkeer duurt slechts 10 minuten. Ik laat mijn auto WEL opwarmen totdat de indicator "normaal" aangeeft en ik rijd voorzichtig totdat ik de snelweg op een paar kilometer afstand bereik. Omdat ik maar ongeveer 10 minuten per dag met snelwegsnelheid rijd, neem ik minstens een keer per week een meer kronkelige route van 20-30 minuten op de snelweg om alles op ideale bedrijfstemperaturen te krijgen en de "sappen te laten stromen". Zal dit de levensduur/duurzaamheid verlengen - de tijd zal het leren? Onthoud dat het UW auto is. Behandel hem zoals U hem waardeert - want iedereen heeft een mening en verschillende ervaringen. Geniet van uw nieuwe auto!

Discussion starter · #28 ·
Behandel het zoals JIJ het waardeert - want iedereen heeft een mening en een andere ervaring.
Bedankt @asa3066! Wijze raad die niet alleen van toepassing is op het starten van een koude motor :)
Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is ongeveer 40 minuten (enkele reis), de helft daarvan over overwegend vlakke, landelijke wegen en de rest is typisch woon-werkverkeer in een middelgrote stad. Mijn auto is nog niet half ingereden, dus voorlopig laat ik hem ongeveer 1 minuut stationair draaien totdat het toerental iets daalt tot 1700 en dan rijd ik voorzichtig weg. Binnen de eerste minuut na het rijden wordt de temperatuurindicator "normaal", hoewel ik vermoed dat de tijd die het kost om aan te gaan zal toenemen naarmate de omgevingstemperaturen dalen. Ik heb de P naar N en van daar naar R/D truc die @PDawg voorstelde nog niet getest, maar het staat op mijn lijst met dingen om te proberen. Misschien herzie ik mijn routine als de inrijperiode voorbij is en/of de nachttemperaturen regelmatig onder het vriespunt blijven - wat gezien de situatie nog maar een paar weken weg is.

Ik heb geluk dat ik een afstandsbediening heb. Ik druk op de knop terwijl ik mijn schoenen aantrek en tegen de tijd dat ik bij de auto kom, is het stationair draaien goed.

Ik denk dat sommige van deze antwoorden de essentie van de oorspronkelijke vraag missen. Hoewel alle deelnemers geprezen moeten worden voor hun bezorgdheid, stelt de oorspronkelijke post geen vragen over de opwarmtijd. De kwestie is het schakelen van de Sub van parkeren naar achteruit met de motor die 1800 tpm draait. Er is een aanzienlijke ruk in de aandrijflijn. In de afgelopen 40 jaar dat ik heb gereden, heb ik nog nooit een voertuig gehad dat zo schokte bij een koude start. Er moet een negatief effect zijn op de transmissie wanneer deze meerdere keren per dag een schok van meer dan 800 tpm absorbeert. Ik ben in Wisconsin - een land met koud weer. Ik heb minstens gewacht tot de motor begint te vertragen voordat ik in de achteruitversnelling schakel. Het voelt gewoon goed voor me, zelfs als ik 3 tot 5 minuten moet wachten en meer benzine moet verbruiken.

Misschien is het de harde ruk die gebeurt als je hem in de drive zet, dit is normaal gesproken een slechte zaak, maar ik betwijfel of veel mensen de extra minuut wachten tot de toeren zakken.
Precies en als je kijkt en het vraagt aan degenen met CVT-problemen en katalytische problemen en bij de oude auto's koppakkingproblemen, zullen ze allemaal zeggen dat ze zijn begonnen met rijden voordat de auto het toerental verlaagde. Ik heb de mijne altijd stationair laten draaien, de reden was om de katalysatoren op te warmen zodat ze goed werken. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar veel mensen letten niet op de toeren, dus het is heel moeilijk om niet boven de 3k te komen als je niet oplet. Je moet hem laten draaien tot hij zakt, dan zul je geen problemen hebben.

Ik denk dat sommige van deze antwoorden het punt van de oorspronkelijke vraag missen. Hoewel alle deelnemers geprezen moeten worden voor hun bezorgdheid, stelt de oorspronkelijke post geen vragen over de opwarmtijd. De kwestie is het schakelen van de Sub van parkeren naar achteruit met de motor die 1800 tpm draait. Er is een aanzienlijke ruk in de aandrijflijn. In de afgelopen 40 jaar van autorijden heb ik nog nooit een voertuig gehad dat zo schokte bij een koude start. Er moet een negatief effect zijn op de transmissie wanneer deze meerdere keren per dag een schok van 800+ tpm absorbeert. Ik ben in Wisconsin - koud weer land. Ik heb minstens gewacht tot de motor begint te vertragen voordat ik in de achteruitversnelling schakel. Het voelt gewoon goed voor mij, zelfs als ik 3 tot 5 minuten moet wachten en meer benzine moet verbranden.
Eens met je over langere opwarmtijden voordat je in de versnelling schakelt. Het kan me niet schelen wat anderen zeggen, mijn ervaring in de afgelopen +40 jaar autorijden heeft me geleerd om 'te wachten' tot het voertuig langzaam op bedrijfstemperatuur komt voordat ik zelfs maar in de drive kruip. Net als jij woon ik in vergelijkbare scenario's in het noordwesten van de VS. Dus ik kan me voorstellen. Ik zou ook liever meer brandstof verbranden dan mogelijk voortijdig een belangrijk onderdeel te verslijten omdat ik niet wilde wachten tot het voertuig warm was. Lijkt tot nu toe al die jaren voor mij te hebben gewerkt.
Iedereen heeft zijn eigen meningen, ervaringen en bronnen waar ze hun 'feiten' vandaan halen. Ik geef je gewoon mijn ervaringen door. De thread hieronder is gestart vanwege precies deze vraag. Je zult zien dat er veel voor- en tegenstanders zijn voor het opwarmen van het voertuig. Succes met je zoektocht naar feiten (y) ;)

https://www.subaruxvforum.com/threa...ees-fahrenheit.189836/?post_id=2207215&nested_view=1&sortby=oldest#post-2207215

Ik probeer niemand van gedachten te veranderen. Misschien de moeite waard om te lezen als je openstaat voor wetenschappelijk bewijs.

Warm de rest van de auto op naar beste kunnen en overtuiging.

Re: opwarmen katalysator - onderzoek suggereert betere manieren om de katalysator op te warmen

een andere referentie

Waardeer de info, maar geen belediging, als ik "Project gefinancierd door Utah Division of Air Quality Utah Department of Environmental Qualtiy" of iets dergelijks zie, neem ik de info met een korreltje zout. :D
Zij (overheid) betalen niet voor mijn ritten, apparatuur, etc., en onderhouden deze ook niet. Ik doe het.

Hoewel ik de noodzaak begrijp om ons van fossiele brandstoffen af te wennen, de ozonlaag te redden, de bijen te redden, de voornaamwoorden te redden, etc., heb ik de grens al een tijdje geleden getrokken. Ik plant extra bomen en probeer MIJN DEEL te doen op andere gebieden om de planeet te helpen redden. Benzine besparen is daar geen van. Ik betaal al voor de "verspilde" brandstof (en word er bovenop belast voor het gebruik ervan en het vervuilen van de lucht), dus ik zal de extra benzine gebruiken om mijn voertuig op te warmen zoals ik dat wil. De extra tijd (10-20 minuten) van het stationair draaien van een voertuig bij koud weer, hoewel niet milieuvriendelijk, heeft voor mij vele jaren gewerkt. Heb nog nooit een KAT hoeven vervangen, een kapotte koppakking of olielekkage gehad sinds ik de motor opwarm. YMMV.

@BillLin , waardeer de info. En hoewel sommige info wetenschappelijk onderbouwd is, weet ik dat ik veel vrachtwagen-/apparatuur operators/vloot eigenaren kan vinden die die bevindingen zouden tegenspreken. De praktische realiteit is waar ik mijn opleiding en informatie vandaan heb gehaald gedurende vele jaren, voordat forums en YT de plek waren om naartoe te gaan. Ik haal mijn info nog steeds van de huidige garagemonteurs, omdat zij daadwerkelijk zien wat echt werkt en wat gewoon een oplossing is die op zoek is naar een probleem. Je zult mij niet redden, maar misschien waardeert een nieuwe bestuurder de info ✌ :giggle: (y)

• Like
Reactions: BillLin
Ik wilde alleen maar toevoegen dat, hoewel de beruchte koppakkingproblemen met Subaru's lijken te zijn opgelost, het feit dat er NOG STEEDS geen echte metalen pakking wordt gebruikt als 'buffer' voor het afdichten van de onderdelen, me nog steeds een beetje verontrustend lijkt. Dit is OOK een van de redenen waarom ik de motor niet snel wil opwarmen en er de voorkeur aan geef hem stationair te laten opwarmen. De gewone kit/lijm die ze momenteel gebruiken, lijkt voorlopig wel te werken, maar is niet de optimale keuze (zie wat de meeste monteurs/technici aanbevelen als die pakking ooit vervangen moet worden en waarom). Zoek ook in andere threads op dit forum, koppakkingproblemen komen nog steeds voor, zelfs in de nieuwere modellen van een paar jaar geleden. Om te voorkomen dat er onnodige druk op het zwakste 'bekende' onderdeel komt, geef ik de voorkeur aan langere opwarmtijden. De tijd zal het leren of ik gelijk heb met deze theorie. :giggle:

Ik wilde alleen maar toevoegen dat hoewel de beruchte koppakkingproblemen met Subaru's lijken te zijn opgelost, het feit dat er NOG STEEDS geen echte metalen pakking wordt gebruikt als 'buffer' voor het afdichten van de onderdelen, me nog steeds een beetje verontrustend vindt. Dit is OOK een van de redenen waarom ik de motor niet snel wil opwarmen en er de voorkeur aan geef om hem stationair te laten draaien om op te warmen. Die simpele kit/lijm die ze nu gebruiken, lijkt weliswaar te houden, maar is niet de optimale keuze (zie wat de meeste monteurs/technici aanbevelen als ze die pakking ooit vervangen en waarom). Zoek ook in andere threads op dit forum naar koppakkingproblemen die nog steeds voorkomen, zelfs in de nieuwere modellen van een paar jaar geleden.
Dus om onnodige druk op het zwakste 'bekende' onderdeel te voorkomen, geef ik de voorkeur aan de langere opwarmtijden. De tijd zal het leren of ik gelijk heb met deze theorie. :giggle:
Mijn '13 had de 2.0 motor. Met de rare offset stangen & 0W-20 olie (mijn mening) klonk hij slechter dan een diesel bij het starten. Het feit dat hij direct naar 1500 rpm ging, wekte geen vertrouwen dat hij op een gegeven moment niet zou ontploffen. Ik heb er 135K mee gereden toen ik hem inruilde vanwege transmissieproblemen. Ik startte hem, wachtte een paar seconden tot hij stabiel was, reed achteruit, trapte de remmen in, zette hem in de drive, wachtte tot hij vastzat en reed weg. Ik heb een kilometer grindweg bergafwaarts, dus ik rem om ze op te warmen. Het blauwe lampje is uit als ik de snelweg oprij, maar ik geef nog steeds gas. De motor functioneerde de hele tijd feilloos.

21 - 40 of 43 Posts