Hallo, ik hoop dat dit niet teveel een heropleving van een oude thread is. Ik ben een Subaru-technicus in Nashville. Ik las dit nadat een klant kwam met een 2013 XV met precies hetzelfde probleem. Ik doorliep de probleemoplossingsdiagnostiek en kwam hierop uit (en ik kon het probleem dupliceren). Laten we eerst de symptomen doornemen voor iedereen die dit heeft gepost. Deze klant kan de auto af en toe, maar de laatste tijd vaker, in de parkeerstand zetten, de sleutel helemaal terugdraaien (2 klikken) naar de uit-stand, waar de sleutel kan worden verwijderd, maar de sleutel komt er niet uit. Het contact is in wezen vergrendeld gebleven, omdat er een signaal wordt ontvangen dat aangeeft dat de auto in een andere versnelling staat dan de parkeerstand. Met wat gewiebel aan de versnellingspook of opnieuw schakelen door de versnellingen, komt de sleutel er uiteindelijk uit. Wat er gebeurt, is dat de P-bereikschakelaar in de versnellingspook vast komt te zitten, zij het door een eerder gemorste drank of vet dat op de schakelaar terechtkomt of iets anders (misschien zelfs lichte corrosie door vochtigheid) dat zich rond de panelen heeft verspreid en de schakelaar zelf heeft vastgeplakt. Het is een eenvoudige 2-draads schakelaar. Het is niet de gemakkelijkste om te vervangen, maar het kan wel. Het is de connector direct voor de versnellingspook (met de panelen verwijderd). Pinnen 1 en 2 van connector B116 zijn voor deze schakelaar. Het vervangen hiervan zou dit moeten oplossen (ervan uitgaande dat het later niet door iets wordt vastgeplakt).
Voor degenen die zich zorgen maken over het verlopen van de garantie voordat dit is gerepareerd, geen zorgen. Als u deze klacht onder de aandacht van uw dealer heeft gebracht en deze nog niet naar behoren is verholpen - zolang u dit deed terwijl u nog SAS-dekking had, zijn ze verplicht dit te repareren, zelfs nadat uw garantie is verlopen. Maar wees vasthoudend en laat dit repareren en neem contact op met de servicemanager als u niet tevreden bent met de manier waarop de serviceadviseur dit effectief aanpakt.
Als u verdere vragen over dit onderwerp heeft, laat het me weten!
- Sarge -